Gaven i en balanceret menstruationscyklus

Min cyklushistorie

IMG_2044Da jeg var 24, blev jeg sat på P-piller. Af min læge. Hun mente, at det var
den bedste kur mod mine menstruationer, der på det tidspunkt startede hver 14. dag. Så jeg mistede alt for meget blod. Og fik blodmangel.
Som farmaceutstuderende på det tidspunkt havde jeg ingen grund til at
stille spørgsmålstegn ved det. Jeg vidste jo, hvad der var værd at vide
om hormoner og deres naturlige regulering i kroppen. Og hvordan det at give hormoner kunstigt gennem P-pillerne ville regulere den ubalance, der var i mit system. Det gav rigtig god mening. Også selv om det tog et par forsøg at finde nogle P-piller som fungerede uden brystspændinger, så jeg igen kunne sove på maven. Så jeg fortsatte med at tage P-pillerne i de næste 15 år. Alene fordi
jeg ikke kendte til andre muligheder.

Indsigten

Da jeg sad på et kursus om yin yoga og kvinders helbred i Manila, hvor jeg midt i at fortælle om min menstruation, og min cyklushistorie, indså. At jeg fuldstændig havde mistet forbindelsen til den mest naturlige del af min krop. Min cyklus. Jeg vidste ikke, at menstruationen var mit månedlige karakterblad for, hvordan jeg havde behandlet min krop.
Jeg anede ikke, hvor mange af mine fysiske symptomer både omkring mit humør, mine smerter, mine kramper, mine fordøjelsesproblemer og oppustetheden, der reelt var forbundet med min cyklus. Og alle de ubalancer der var i den. Hold da op for en indsigt.
Og hvor havde jeg svigtet mig selv, min cyklus og mit helbred.

Ubalance i min cyklus

Med den indsigt blev jeg nødt til at tage ansvar for at bringe balance i min egen cyklus.
Få balance i mit helbredsregnskab. Og med de rette værktøjer fra kurset, gik jeg i gang.
Igennem min yin yoga blev jeg opmærksom på hvilke medianbaner, jeg skulle have styrket. Og jeg lærte at respektere den rytme, jeg skulle træne i. I alt for mange år kendte jeg kun een vej. Og det var fremad med knokleriet som min nærmeste ven. Men det er ikke vejen frem for kvindekroppen. Kvinden er nemlig udstyret med et sensitivt system, der reagerer på den mindste ubalance. I modsætningen til mænd. Derfor reagerer vi ofte meget kraftigt på knokleri igennem længere tid.

Konsekvensen af ubalance I cyklus

FullSizeRenderKroppen reagerer ved at skabe ubalancer og ikke mindst i vores hormonsystem. Uregelmæssig blødning, smerter, kramper, oppustethed, humørsvingninger og så misser vi ægløsningen, så graviditet bliver umulig. You name it. I mit tilfælde var det en alt for kort cyklus. For andre er det er alt for lang cyklus. For andre igen er det ingen cyklus.
Vores cyklus følger naturligt månens cyklus. Vel at mærke, når vi er i balance. Det feminine er månen og hvilen. Mens det maskuline er solen og aktiviteten. Som moderne kvinde idag lever vi et liv i et maskulint system, baseret på præstation uden pauser til hvile. Og prisen er høj. Vores cyklus kommer i ubalance. Og for mit eget vedkommende gik jeg ned med stress 3 gange, uden at forstå, at min krop skreg på forandring. Og mit månedlige karakterblad blev værre og værre. Smerterne tog til. Det var først i Manila at jeg for alvor fattede hvor langt ud jeg havde kørt min krop.

Kvindekroppens detox

Kvindekroppen detoxer når vi menstruerer. Og det er et supplement ud over de andre metoder, vi deler med mændende. Så vi udrenser affaldsstoffer via det blod, vi udskiller hver måned. Og det mener man faktisk, er den biologiske årsag til, at kvinder generelt lever lidt længere end mænd. Så når lægerne idag anbefaler at springe den P-pille fri pause over for at undgå at bløde, misser kvinderne reelt set muligheden for at detoxe kroppen naturligt en gang om måneden. Mange synes måske, at det “er smart i en travl hverdag”. Men jeg er ikke I tvivl og vil aldrig anbefale det – hverken som farmaceut, yin yoga lærer eller kvinde. Og jeg mærker en vrede over anbefalinger, der igen er med til at forstærke og fastholde kvinder i, at det er okay at opføre os som mænd. Vi er ikke mænd. Vores kroppe skriger på at få plads til hvile, plads til stabilitet i hverdagen, plads til vores rytme, som netop følger månens.

Kroppens gave til dig

Mit indlæg I debatten er ikke et korstog om, at menstruationen er uren.  Eller at det på anden vis er urent at menstruere. Tværtimod. Menstruationen renser min krop, når jeg bløder. Og I min cyklus udskiller min krop affaldsstoffer, der ikke er brug for. Det er en kæmpe gave, som kun er med til at styrke min krop. Jeg er glad for at bløde. Fordi det viser mig, at min krop har energi til at kunne producere liv. Fordi det viser mig, at min krop enten er I balance, når jeg er smertefri. Eller i ubalance når jeg har smerter.  At genskabe balance I kroppen er med til, at jeg nu er smertefri. Og hvilken kæmpe frihed det er hver måned. 5 dage om måneden, 12 gange om året. Det er faktisk 60 dage om året, jeg får foræret.

Heal din menstruationscyklus

Derfor vil jeg gerne videregive mine erfaringer med at bringe balance i en menstruationscyklus til dig. Især hvis du genkender du dig selv i mine ord. Og hvis din cyklus også er kørt af sporet, som min egen gjorde. Af samme årsag har jeg lavet et forløb til kvinder, der lider under menstruationen. For sagen er den, at det slet ikke meningen fra naturens side, at vi skal lide. Vi skal nyde og vi skal hylde kroppens evne til at give liv. Og vi skal fejre, at vi bløder. Blødningen er nemlig blot et tegn om, at der stadig er energi i kroppen til at skabe liv. Når vi når menopausen er det for sent. Og når vi menopausen uden at have balancen i vores cyklus, får vi langt flere fysiske symptomer og ubehag i forbindelse med den overgang. Personligt ville jeg gerne have haft den viden tidligere i mit liv. Og netop derfor brænder jeg for at videregive denne viden. Til dig og til dine veninder og din datter. Så du og I ikke spilder år af dit/jeres liv på at bløde med smerte. Frem for at bløde med lethed og glæde.

Forløbet

Jeg har derfor sammensat et forløb over en weekend. Her gennemgår vi de 4 faser, og hvordan du netop styrker din krop i hver fase. Med kost, med balancen mellem hvile og aktivitet. Og med yin yoga der bakker op om denne rytme. Ligeledes får du også indsigt om medianbaner, der primært skal styrkes under de forskellige faser. De 4 workshops har fokus på hvert sit element i din cyklus. Menstruation, follikelfasen, ægløsning og perioden inden menstruationen. Weekenden følges op af en lukket Facebook gruppe der løber over de efterfølgende 8 uger. Så du får støtte og hjælp til at rette op på din egen cyklus ved at benytte værktøjerne fra workshoppen. Og hvor du trygt kan dele dine erfaringer, søge støtte hos de andre deltagere.

Min egen konklusion

For mit vedkommende er jeg på 4 måneder gået fra smerter til smertefri. Fra kramper til krampefri. Ingen oppustethed. Ingen hovedpiner. Og jeg mangler ikke længere energi. Ved at udelade sukker, 
gluten og mælk fra min kost, har jeg fået styrket både min lever, mine nyrer, mit hjerte og ikke mindst min fordøjelse gennem maven. Med min yin yoga. Og ved at respektere at jeg har perioder af min cyklus, hvor jeg skal lave mindre, og nogle hvor jeg skal være mere udadvent og aktiv. Totalt win win hvis du spørger mig. Og det samme ønsker jeg for dig.

Nu når du måske ikke hele vejen til smertefri på de 8 uger, men du får redskaberne til at gå vejen selv. Så hvis du kender nogen. En veninde, en datter, en søster, så tøv ikke med at dele min historie. Jeg er sikker på at der har været en mening med at jeg skulle igennem smerten, for at kunne videregive mine erfaringer. Tjek forløbet Heal din menstruationscyklus ud her.

I kærlighed

Bente Rosaline

Efterlad en kommentar